نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
لازمه کاهش تولید از مبدأ پسماند شهری افزایش مشارکت شهروندان است. روش آموزش شهروندان بایستی فراگیر باشد و دارای ضریب نفوذ بالا در سطح جامعه و همچنین صرفه اقتصادی باشد. روشهای آموزش از دور بهعنوان یکی از روشهای آموزش شهروندی میتواند بهمنظور ترویج فرهنگ کاهش از مبدأ پسماند توسط شهرداریها موردتوجه قرار گیرند. در این مطالعه سعی بر آن است تا مناسبترین و کارآمدترین روش آموزشی از راه دور جهت استفاده شهرداری تهران انتخاب شود. در این راستا، از مدل مفهومی خان به همراه تحلیل سلسله مراتبی فازی استفادهشده است. در این مطالعه از 100 پرسشنامه مقایسات زوجی که از سطح منطقه 16 شهرداری تهران بهصورت تصادفی جمعآوریشده، استفادهشده است. نتایج مدل ارجحیت بندی استفاده و توسعه اپلیکیشن های آموزشی موبایل را ارجحترین گزینه نشان میدهند. بر اساس مصاحبههای انجامشده از شهروندان منطقه 16 شهرداری تهران، نقاط قوت و دلایل انتخاب این گزینه تشریح شده است. برای مقایسه بین انواع روشهای آموزش از دور 25 معیار در 8 دستهبندی پیشنهادی در قالب مدل مفهومی خان استفادهشده که توانست مفاهیم و مبنای یک سیستم آموزش از دور استاندارد و موفق را در مدل تصمیمگیری فازی ادغام کند.